Voor overheidsreder Vloot, onderdeel van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), is dit nieuwe type schip een mijlpaal in de vergroeningsstrategie. Het vaartuig wordt uitgerust met een innovatieve dieselelektrische voortstuwing met hybride functionaliteit. Dit systeem minimaliseert uitstoot en kan later eventueel worden aangepast voor het gebruik van het klimaatvriendelijkere methanol als brandstof. Hiermee zet de overheidsreden stappen richting de milieudoelstellingen voor 2030.

Veilig opereren

De nieuwe loodsboot zal ongeveer 80 meter lang en 13 meter breed meten en weerspiegelt de meest vooruitstrevende normen op vlak van scheepsbouw. Dankzij geavanceerde stabiliteitssystemen en een robuust ontwerp zal het schip veilig kunnen opereren bij golfhoogtes van 3,5 meter. Het schip zal plaats bieden aan 20 bemanningsleden en 10 loodsen. Daarnaast wordt ze veelzijdig inzetbaar: bij ernstige incidenten op de Noordzee kan het fungeren als nood- en coördinatieplatform voor de opvang van gewonden of evacués. 

Nieuwe loodsboot is cruciaal

De bouw van een nieuwe loodsboot is cruciaal voor de verbetering van de nautische operaties. Het biedt de mogelijkheid om diensten te optimaliseren en beter in te spelen op de behoeften van de scheepvaart. 

“Investeren in moderne beloodsingsmiddelen zoals deze nieuwe loodsboot is essentieel om de continuïteit en efficiënte van onze nautische keten te waarborgen. Het stelt ons varend personeel in staat om in alle veiligheid en comfort te werken, terwijl het onze havens toekomstbestendig en toegankelijk houdt,” benadrukt minister De Ridder. “Met deze investering blijven we anticiperen op de veranderende behoeften van de scheepvaart en versterken we de concurrentiepositie van Vlaanderen op internationaal niveau.”

De bouw van een dergelijk geavanceerd schip vergt natuurlijk wel tijd. Overheidsreder Vloot verwacht de nieuwe loodsboot in het voorjaar van 2028 in gebruik te nemen. Tot die tijd blijft Vloot zich met de bestaande schepen inzetten voor een veilige en efficiënte beloodsing van schepen richting Vlaamse havens.