Master site Parlementairen
Kruimelpad
Peter Buysrogge blijft ijveren voor behoud Wase treinverbinding: “Gilkinet en NMBS tonen weinig begrip voor wens van reizigers”
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) en de NMBS blijven voorlopig bij hun beslissing om vanaf december 2024 de rechtstreekse IC-trein tussen Brussel, Dendermonde en Sint-Niklaas te beperken tot Dendermonde. Kamerlid Peter Buysrogge (N-VA) dringt al maanden aan om het voortbestaan van deze lijn te garanderen zodat de pendelaars van alle Wase stations geen overstap moeten maken om van en naar Brussel te reizen. “Gilkinet schuift nu nogal gemakzuchtig zijn verantwoordelijkheid als Mobiliteitsminister in de schoenen van de NMBS, nota bene het overheidsbedrijf waarvoor hij bevoegd is. Ondanks dat we herhaaldelijk de reizigers hun verzuchting voor een directe treinverbinding beklemtonen, wil men niet wijken van het toekomstige vervoersplan. Ik zal de druk blijven opvoeren om deze beslissing terug te schroeven”, vertelt Peter Buysrogge.
Door de plannen van de NMBS zullen de stations Sint-Niklaas, Belsele en Sinaai, Lokeren en Zele geen rechtstreekse verbinding meer hebben met Brussel, maar moeten reizigers overstappen in Dendermonde. De vervoerregioraad Waasland uitte sinds de bekendmaking van de plannen al een grote bezorgdheid. Er volgde correspondentie vanuit het Waasland in naam van de Vervoerregio, de stad Sint-Niklaas, de stad Lokeren, de gemeente Zele en vanuit de Interwaas naar de NMBS en naar minister Gilkinet. Buysrogge nam ook het initiatief om brede steun op gang te trekken met de volksvertegenwoordigers uit het Waasland. Hij stelde vervolgens de nodige parlementaire vragen aan minister Gilkinet, die pas enkele maanden later met een reactie kwam. “Ik begrijp de pendelaars. Zij tonen aan hoe belangrijk de trein is voor zoveel mensen, om te gaan werken of te studeren. Graag wens ik te benadrukken dat het hier gaat om een operationele beslissing van NMBS. In tussentijd kan ik u sterk aanbevelen zich hiervoor rechtstreeks tot NMBS te wenden.”
Peter Buysrogge reageert: “Zijn laattijdig antwoord en onbeduidende reactie doet uitschijnen dat hij verveeld zit met de zaak. Zeker aangezien er brede steun is binnen de Vivaldi-partijen, waaronder van zijn zusterpartij Groen. Hoe dan ook blijft onze prioriteit de dienstverlening voor de reizigers die vlot, comfortabel en duurzaam willen pendelen zonder daarbij een onpraktische overstap te maken tijdens hun traject.”
Vanuit de regio is er al jarenlang een grote vraag om een betere verbinding tussen het Waasland en Brussel te voorzien, aangezien er momenteel slechts één rechtstreekse lijn per uur is. Buysrogge belooft verdere stappen te ondernemen om alle partijen aan tafel te krijgen en deze beslissing terug te schroeven: “We moeten de bestaande directe lijn voor het Waasland met Brussel aan onze reizigers garanderen. Het zou bovendien een grote inschattingsfout zijn om van Sint-Niklaas de enige centrumstad zonder rechtstreekse verbinding met de hoofdstad te maken, terwijl we net vragende partij zijn voor meer vlotte verbindingen.”
De NMBS geeft nog mee dat ze zich ervan bewust is dat het opheffen van een rechtstreekse verbinding tussen Brussel en Sint-Niklaas en het creëren van een overstapmodel een ingrijpende maatregel is voor haar klanten.